Planleggning

Jeg har nå funnet ut at jeg burde blir bedre til å planlegge. Når jeg sier det tenker jeg på ulike gjøremål jeg bør og skal gjøre. Det er jo slik at jeg skriver ned avtaler og gjøremål, så de fleste blir gjort. problemet ligger kanskje i at jeg kunne gjort gjøremålene på et annet tidspunkt slik at det ikke ble noe styr fordi det føler jeg at det blir nå. Det blir ikke sånn alltid, men det skjer. 

Dette burde jo være en enkel ting å forbedre seg på, men det er det tydeligvis ikke fordi jeg  har prøvd mange ganger. Kanskje jeg gjør det på feil måte? Det er ikke alltid like lett å forbedre seg på noe. For det første må man ha motivasjon og for det andre må man legge mye arbeid i det. Jeg burde satt skikkelig igang tidligere, men det er først nå motivasjonen er her. Det er ikke alltid hverdagen går slik som du har planlagt, så da mister du gjerne litt motet. Det vil med andre ord si at du må mote deg opp hele tiden og det kan faktisk bli litt slitsomt. Når motivasjonen inntreffer, så er det tid for å gjøre et arbeid. Dermed skal jeg gå over på noen ab det jeg tenker å bli bedre å planlegge.

        Planleggning av: 

  • Hele dagen. Det er sikkert en god løsning å skrive en ukeplan som er generell. Der det står at jeg skal for eksempel spise frokost mellom halv sju og halv ni på ukedager. 
  • trening og konkret antall per. uke. Det går fint å planlegge for eksempel tre treninger og skrive dem på et konkret tidspunkt som jeg klarer og følge opp i løp av uken. 
  • Skolearbeid bør jeg har en bedre plan på. En plan som går ut på og sette av tid til bestemt oppgaver. 
  • Søvn er noe man bør ha åtte timer av hver natt. Dette skjer ikke alltid hos meg. Det er derfor jeg bør planlegge et tidspunkt der jeg skal være i seng og et tidspunkt når jeg må stå opp. Det kan gjøre at jeg får de åtte timene med søvn som jeg trenger hver natt. 
  • Måltider er lurt å ha en plan på fordi at man skal unngå "bomkjøp". Når man har en plan for hva mat man skal spise og hva mat man skal ha med seg i matpakken på skolen faller man ikke for fristelsen til å kjøpe noe. Det er også viktig å planlegge dette fordi da får du de næringstoffene du trenger og får ikke mangel på vitaminer og mineraler. Det er lurt å planlegge slik at man har med seg nok mat. 
  • avtaler er lurt å skrive ned. Det er også lurt å ha en plan slik at man kommer seg til og fra avtalen uten at det skal gå utover andre ting.
  • Venner og kjæreste må man også få inn i timeplanen og det er gjerne lurt å ha en plan på hva man skal gjøre fordi da blir det mye kjekkere. Det er også slik at man får felles opplevelser som er fantastisk og dette er selvsagt lettere for å bli en god opplevelse når det planlegges litt. Det er veldig kjedelig å drive med tidsfordriv og dette kan man unngå med litt planlegging. 
  • selvpleie er viktig å ta seg tid til, men det blir ofte glemt når man har mange andre ting på programet. Derfor kan det være lurt å sette av litt tid til seg selv iblandt og gjerne ta maske, rense huden eller ta fotbad.   

 

Håper dere såg dette som litt nyttig. Jeg skal selvsagt komme med tips når jeg har startet planleggningen som jeg er svært motivert for. Det kan selvsagt ta litt tid siden det er mye jobb med å sette igang en prosess, men det skal jeg klare. Det skal bli fint å få en "bedre hverdag" fordi det er faktisk det som er resultatet av litt planleggning. Selvsagt gir det best effekt hvis det er god planleggning. 

 

Hva syns du om innlegget? bør det komme flere av denne typen?

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits